/ Jana Lištiaková / Slovenský jazyk a literatúra / všestranný jazykový rozbor

všestranný jazykový rozbor

Späť
z
zlý
dobrý, ale ... (1)

Popis: návrhy, ako možno pracovať s 1 vetou, čo všetko v nej možno hľadať uvedené sú aj správne odpovede


Diskusia

pridať komentár

* Reagovať | Adorján Nagy | (12.01.2010 20:00 - neprečítaný)

Páči sa mi to, ale pred spojku "a" by som písal čiarku.

* Reagovať | Danka Oľhová1 | (12.01.2010 22:26 - neprečítaný)

Konečne niečo, kde žiaci vidia praktickú podrobnú ukážku rozboru.Je to veľmi dobré pre vyučujúceho,ďakujem.

* Reagovať | Iveta Kováčová | (17.01.2010 19:29 - neprečítaný)

Nesúhlasím s p. Nagyom o čiarke pred a, pretože nemá odporovací charakter. Je to zlučovacia spojka. A tiež, kolega, Vaša štylizácia poznámky - ste slovenčinár ?

* Reagovať | Anonymizovaný GDPR | (21.01.2010 18:55 - neprečítaný)

Ja si myslím, že by tam tá čiarka mala byť. Vychádzam z toho, že je tam vedľajšia veta prívlastková, a tá by mala byť vymedzená čiarkami. Ale nie som si istá, lebo nejde o vedľajšiu vetu prívlastkovú, ktorá by bola vsunutá do hlavnej, ale za ňou pokračuje ďalšia hlavná veta súvetia. Práca sa mi inak páči. Hodnotím.

* Reagovať | Anonymizovaný GDPR | (21.01.2010 18:56 - neprečítaný)

A ďakujem, požičiam si, na budúci rok budem mať deviatakov, hodí sa mi.

* Reagovať | Jana Lištiaková | (21.01.2010 20:06 - neprečítaný)

Ďakujem sa milé slová, dúfam, že to využijete
A diskusiu o čiarke nechávam otvorenú, ja som ju tam nedala, no rada si prečítam všetky názory

* Reagovať | Iveta Kováčová | (22.01.2010 20:18 - neprečítaný)

Slovenčinárky - čiarka tam predsa nemá byť, veď je to zložené súvetie.
Prvá veta hlavná, druhá vedľajšia prívlastková a tretia hlavná- zlučovací vzťah. Jasná veta. Vedľajšia veta prívlastková nemusí byť oddelená čiarkou, čiarka je predsa za prvou hlavnou vetou. Nasleduje hlavná veta zlučovacia......

* Reagovať | Žaneta Pikartová | (22.01.2010 21:33 - neprečítaný)

Súhlasím, v pôvodnom texte čiarka určite nie je - ani by nemala byť.Tiež využívam takéto komplexné opakovanie. Vďačné sú ukážky
z lyrizovanej prózy, publicistický i esejistický štýl. Ďakujem, že ste nám pripomenuli túto metódu.

* Reagovať | Adorján Nagy | (08.02.2010 21:20 - neprečítaný)

Pani Kováčová! Som slovenčinár maďarskej národnosti. Právom kritizujete štylizáciu mojej poznámky, naozaj to tam trocha škrípe. Prepáčte mi to, prosím! A aby som sa podobnej chyby nodopustil, budem citovať: „Čiarka sa za vsunutou vedľajšou vetou píše aj vtedy, ak za touto vetou nasleduje spojka a pripájajúca ďalšiu hlavnú alebo nadradenú vetu...” (Pravidlá slovenského pravopisu)

* Reagovať | Edita Pláteníková | (11.02.2010 17:45 - neprečítaný)

Kolegovia, táto debata ma skutočne zaujala, písanie čiarok je v niektorých prípadoch problematika, ktorá dokáže potrápiť aj skúseného slovenčinára, nedalo mi a akúsila som zvoliť postup, keď si nie si istá, poraď sa s odborníkom, poslala som vetu do JULS, odpoveď prišla po 8 dňoch, čiarka podľa nich do súvetia jednoznačne patrí, vkladám sem citát z e-mailu, ktorý prišiel ako odpoveď.
"Čiarku pred spojkou a píšeme vtedy, keď sa pred ňou končí vložená vedľajšia veta, napr. Napožičiaval si peniaze, od koho sa dalo, a teraz to musí splácať. Aj v súvetí, na ktoré ste sa spytovali, treba vloženú vedľajšiu vetu vyčleniť čiarkami, a teda písať čiarku aj na konci vloženej vedľajšej vety (zvýraznili sme ju podčiarknutím) – pred spojkou a: Stromy sa ohýbali v tanci s víchricou, ktorá pripomínala divoké mustangy, a tento výjav sprevádzali neopísateľné symfónie rozbúrenej rieky."
Len podčiarknutie sa k komentári stratilo, ale je nám vari všetkým jasné, čo bolo podčiarknuté.
Niet pochýb, že pán kolega Nagy mal pravdu.

* Reagovať | Žaneta Pikartová | (11.02.2010 18:50 - neprečítaný)

Editka, ďakujeme. Aj ja som párkrát využila túto konzultáciu. Privítala by som reformu alebo jazykovú úpravu, slovenčina už má veľa sporných vecí. Veta mi bola povedomá, z lyrizovanej prózy, myslela som si, že autorka ju vložila tak, ako to bolo pôvodne...

* Reagovať | Jana Lištiaková | (05.12.2010 00:20 - neprečítaný)

Ďakujem za vyriešenie problému s čiarkou, skutočne bol text odpísaný z lyrizovanej prózy a uviedla som ho tak, aká bola jeho podoba v knihe, no keďže tam čiarka patrí, text som opravila

* Reagovať | Jolana Pitáková | (15.03.2010 20:41 - neprečítaný)

Som slovenčinárka a mám iný problém. V 3. úlohe - vypíš všetky dvojhlásky - slovo SYMFÓNIE - je ie dvojhláska? Logicky detsky slabikujem - sym- fó- ni- e. V pravidlách to nie je jasne napísané, aspoň ja v tom jasno nemám. Prosím, poraďte mi.
Ďakujem.

* Reagovať | Zuzana Machová | (18.09.2010 16:31 - neprečítaný)

Nie, máte pravdu, v tomto slove nejde o dvojhlásku, tak ako pri ostatných slovách cudzieho pôvodu zakončených na -ia alebo obsahujúcich za sebou nasledujúce samohlásky i+a (akcia, funkcia, diakritika).


*Pridať komentár

Učiteľ: Jana LištiakováViac 

Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
Ročník:

Autor: Jana Lištiaková
Typ dokumentu: Cvičenie, úloha
Vytvorené dňa: 05.12.2010 00:22
Formát súboru: doc
Veľkosť: 52 kB

Licencia:

Jazyk: Slovenčina Slovenčina

  Podrobne  

História dokumentu

Od tohto autora

Súvisiace dokumenty

Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.

Podobné dokumenty

Slovenský jazyk a literatúra 7. ročník ZŠ (Sekunda OG) Mária Civáňová
Slovenský jazyk a literatúra 3. ročník ZŠ, 4. ročník ZŠ Antónia Pipíšková
Slovenský jazyk a literatúra 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Nikola Dubraková
Slovenský jazyk a literatúra 8. ročník ZŠ (Tercia OG), 9. ročník ZŠ (Kvarta OG) Soňa Belokostolská
Slovenský jazyk a literatúra Nešpecifikovaný Ľubomíra Kaľavská