Pády podstatných mien
SpäťPopis: Vyvodenie pádov podstatných mien
Diskusia
pridať komentár
Reagovať | Eva Dzurková | (08.01.2010 20:22 - neprečítaný)
Nahlásiť nevhodný komentár
Reagovať | Eva Sobotová | (08.01.2010 21:05 - neprečítaný)
Aj ja som sa to takto učila, ale podľa Hirschnerovej slovenčina rozlišuje 6 pádov. Ja deťom spomínam len tak na okraj aj ten siedmi, vlastne piaty. No na prvom stupni sa s ním nikde nestretávame.
Aj ja som sa to takto učila, ale podľa Hirschnerovej slovenčina rozlišuje 6 pádov. Ja deťom spomínam len tak na okraj aj ten siedmi, vlastne piaty. No na prvom stupni sa s ním nikde nestretávame.
Reagovať | Edita Pláteníková | (08.01.2010 21:33 - neprečítaný)
Neviem, kto je Hirschnerová, ale čo potom taký deťmi pomerne často používaný tvar Bože? Ja som sa učila, že pádov je sedem. Je síce pravda, že v súčasnosti sa N zhoduje s V, ale to neznamená, že neexistuje. Veľa vecí sa deti na I. stupni neučia a netvárime sa preto, že nie sú. Ak je Hirschnerová autorka učebníc, môžem len povedať, že aj na II. stupni je v učebniciach veľa nepresných, niekedy až zlých informácií. To pre mňa neznamená, že tie nepresnosti budem akceptovať.
Neviem, kto je Hirschnerová, ale čo potom taký deťmi pomerne často používaný tvar Bože? Ja som sa učila, že pádov je sedem. Je síce pravda, že v súčasnosti sa N zhoduje s V, ale to neznamená, že neexistuje. Veľa vecí sa deti na I. stupni neučia a netvárime sa preto, že nie sú. Ak je Hirschnerová autorka učebníc, môžem len povedať, že aj na II. stupni je v učebniciach veľa nepresných, niekedy až zlých informácií. To pre mňa neznamená, že tie nepresnosti budem akceptovať.
Reagovať | Eva Sobotová | (08.01.2010 21:53 - neprečítaný)
Hirschnerová je autorkou učebnice. Myslím si, že naš deti majú aj tak toho dosť, aby sme ich ešte museli zaťažovať v danom ročníku tým, čo práve nepotrebujú vedieť. Nepoznám učebné osnovy druhého stupňa, tak nemôžem s istotou tvrdiť, že sa deti učia aj V, ale dcéra je ôsmačka a určite sa to ešte neučila. Ja som prezentáciu robila podľa osnov pre prvý stupeň a tu deti majú vedieť len tých šesť pádov.
Hirschnerová je autorkou učebnice. Myslím si, že naš deti majú aj tak toho dosť, aby sme ich ešte museli zaťažovať v danom ročníku tým, čo práve nepotrebujú vedieť. Nepoznám učebné osnovy druhého stupňa, tak nemôžem s istotou tvrdiť, že sa deti učia aj V, ale dcéra je ôsmačka a určite sa to ešte neučila. Ja som prezentáciu robila podľa osnov pre prvý stupeň a tu deti majú vedieť len tých šesť pádov.
Reagovať | Edita Pláteníková | (08.01.2010 21:56 - neprečítaný)
To je v poriadku, učte deti podľa osnov, ale myslím, že by mali vedieť,
že pádov je sedem. Nemusíte ich učiť vokatív.
To je v poriadku, učte deti podľa osnov, ale myslím, že by mali vedieť,
že pádov je sedem. Nemusíte ich učiť vokatív.
Reagovať | Antónia Ďurajková | (08.01.2010 22:05 - neprečítaný)
musím sa pripojiť...na 1.stupni je padov 6 - 5.pád (ciže V) vôbec neexistuje. Kedze taký jednoducho nie je, tak to deti neucim. Aj ked som sa ho ucila kedysi davno v skole ja, teraz je to ine. Asi tak, ako sa kedysi ucili mnoziny a dnes jednoducho nie su. Hodnotím prácu, p. Evka.
musím sa pripojiť...na 1.stupni je padov 6 - 5.pád (ciže V) vôbec neexistuje. Kedze taký jednoducho nie je, tak to deti neucim. Aj ked som sa ho ucila kedysi davno v skole ja, teraz je to ine. Asi tak, ako sa kedysi ucili mnoziny a dnes jednoducho nie su. Hodnotím prácu, p. Evka.
Reagovať | Eva Sobotová | (08.01.2010 22:09 - neprečítaný)
Ďakujem za váš názor. Asi sme sa s pani Editkou nepochopili. Jednoducho som do prezentácie dala to, čo majú deti v štvrtom ročníku vedieť. Nezaťažujme ich zbytočne, aj keď ako som napísala, spomínam im aj ten V. No je to len tak na okraj.
Ďakujem za váš názor. Asi sme sa s pani Editkou nepochopili. Jednoducho som do prezentácie dala to, čo majú deti v štvrtom ročníku vedieť. Nezaťažujme ich zbytočne, aj keď ako som napísala, spomínam im aj ten V. No je to len tak na okraj.
Reagovať | Edita Pláteníková | (08.01.2010 22:18 - neprečítaný)
No, to sme sa teda nepochopili, mne sa práca páči, to bola len vecná pripomienka. Deti sa to n druhom stupni učia. Vôbec som netušila, že na prvom nie, musia byť ale zmätené, keď im upravíme na II. stupni početzo 6 na sedem. To je asi tak, ako keby som piatakom povedala,že slovných druhov je 9, lebi častice sa učia až v ôsmom ročníku. Je mi jasné, že to nie je Vaša chyba, len ma ten počet zaujal.
No, to sme sa teda nepochopili, mne sa práca páči, to bola len vecná pripomienka. Deti sa to n druhom stupni učia. Vôbec som netušila, že na prvom nie, musia byť ale zmätené, keď im upravíme na II. stupni početzo 6 na sedem. To je asi tak, ako keby som piatakom povedala,že slovných druhov je 9, lebi častice sa učia až v ôsmom ročníku. Je mi jasné, že to nie je Vaša chyba, len ma ten počet zaujal.
Reagovať | Eva Sobotová | (08.01.2010 22:16 - neprečítaný)
Nedalo mi to, lebo človek je predsa len tvor omylný aj keď už má kus cesty za sebou, tak som sa pozrela do múdrej knihy a aj podľa prof. Findru, či Jacka má slovenčina len tých šesť pádov. Ani oni V nespomínajú.
Nedalo mi to, lebo človek je predsa len tvor omylný aj keď už má kus cesty za sebou, tak som sa pozrela do múdrej knihy a aj podľa prof. Findru, či Jacka má slovenčina len tých šesť pádov. Ani oni V nespomínajú.
Reagovať | Eva Sobotová | (08.01.2010 22:26 - neprečítaný)
Ale my sa učíme, že slovných druhov je 10. Učíme sa aj o časticiach. Ale dobre. Každý názor sa ráta. Máme byť vďační za všetko, čo nám život prináša. Niekedy stačí len zle vyslovené slovo a nedorozumenie je na svete. Ako vravím. Učíme sa celý život. Keď nemajú jasno tí hore, ako môžeme mať potom my? Prajem ešte pekný večer.
Ale my sa učíme, že slovných druhov je 10. Učíme sa aj o časticiach. Ale dobre. Každý názor sa ráta. Máme byť vďační za všetko, čo nám život prináša. Niekedy stačí len zle vyslovené slovo a nedorozumenie je na svete. Ako vravím. Učíme sa celý život. Keď nemajú jasno tí hore, ako môžeme mať potom my? Prajem ešte pekný večer.
Reagovať | Magda Kováčiková | (09.01.2010 10:30 - neprečítaný)
Pekná prezentácia, hodnotím, ale podobne ako p. Editka si myslím, že tých pádov je naozaj 7 .
Pekná prezentácia, hodnotím, ale podobne ako p. Editka si myslím, že tých pádov je naozaj 7 .
Reagovať | Eva Sobotová | (09.01.2010 12:23 - neprečítaný)
PPT sú dobré aj z toho dôvodu, že si do nich môžeme vkladať svoje veci alebo vybrať to, čo sa nám nehodí. Kľudne si každý kto chce môže vložiť aj Vokatív. Záleží už len na ňom ako to cíti. Ďakujm za hodnotenie.
PPT sú dobré aj z toho dôvodu, že si do nich môžeme vkladať svoje veci alebo vybrať to, čo sa nám nehodí. Kľudne si každý kto chce môže vložiť aj Vokatív. Záleží už len na ňom ako to cíti. Ďakujm za hodnotenie.
Reagovať | Žaneta Pikartová | (09.01.2010 21:27 - neprečítaný)
Ako učiteľku SJL ma zaujala odborná diskusia. Ja osobne vokatív stále učím od VII. ročníka, keď sa preberá historicky príznaková lexika, teda archaizmy a historizmy, potom si môžem dovoliť hovoriť o vokatíve i archaickom oslovení, to oslovenie Bože ! otče, synu, priateľu, majstre!... Ani jazykovedci nemajú jednotný pohľad, v podstate som zistila, že ustúpili jazykovej praxi a zjednodušili - teda odporúčajú vokatív vypustiť a hovoriť o archaickom oslovení. Zaujímavé je, že vzápätí priznali v niekoľkých odborných článkoch, že ich dostihla jazyková prax, lebo používatelia jazyka začínajú používať čoraz častejšie vokatívne tvary : oci, mami, Pali - je to nespisovné, ale tlak je silný. To nebudem hovoriť o Záhorí a napr. mojom dialekte, kde vokatív funguje naplno a v nespisovnej forme sa využíva: Peťo, Zuzko..., ale to je vlastne prebraný český vokatív. V slovníku SAV sa stále vokatív vysvetľuje ako piaty pád, ale wikipedia hovorí o zániku...Podobne napr. fungujú neurčité slovesné tvary, zaniká prechodník, činné príčastie prítomné a už ani my neučíme činné príčastie minulé. Žiakom hovorím ja osobne veľa vecí naviac, šikovným to len prospeje... Príspevky máte veľmi pekné, páči sa mi systém vyvodenia vzorov ako metodický materiál.
Ako učiteľku SJL ma zaujala odborná diskusia. Ja osobne vokatív stále učím od VII. ročníka, keď sa preberá historicky príznaková lexika, teda archaizmy a historizmy, potom si môžem dovoliť hovoriť o vokatíve i archaickom oslovení, to oslovenie Bože ! otče, synu, priateľu, majstre!... Ani jazykovedci nemajú jednotný pohľad, v podstate som zistila, že ustúpili jazykovej praxi a zjednodušili - teda odporúčajú vokatív vypustiť a hovoriť o archaickom oslovení. Zaujímavé je, že vzápätí priznali v niekoľkých odborných článkoch, že ich dostihla jazyková prax, lebo používatelia jazyka začínajú používať čoraz častejšie vokatívne tvary : oci, mami, Pali - je to nespisovné, ale tlak je silný. To nebudem hovoriť o Záhorí a napr. mojom dialekte, kde vokatív funguje naplno a v nespisovnej forme sa využíva: Peťo, Zuzko..., ale to je vlastne prebraný český vokatív. V slovníku SAV sa stále vokatív vysvetľuje ako piaty pád, ale wikipedia hovorí o zániku...Podobne napr. fungujú neurčité slovesné tvary, zaniká prechodník, činné príčastie prítomné a už ani my neučíme činné príčastie minulé. Žiakom hovorím ja osobne veľa vecí naviac, šikovným to len prospeje... Príspevky máte veľmi pekné, páči sa mi systém vyvodenia vzorov ako metodický materiál.
Reagovať | Eva Sobotová | (09.01.2010 22:58 - neprečítaný)
Ďakujem vám veľmi pekne. Pravdu povediac nečakala som vôbec také reakcie. Akosi som to brala ako samozrejmosť, že ten V. tam nie je. Už som si myslela, že som niečo prešvihla. Ale asi aj na také diskusie je táto stránka dobrá. Človek sa tu dozvie veľa nových a zujímavých vecí.
Som veľmi rada, že vám ako odborníčke sa páčia moje prezentácie. Už rozmýšľam nad tým, ako vyvodím ženský rod. Použijem tieto prezentácie už iba dva roky, ale budem rada, ak poslúžia aj iným. Ešte raz, srdečná vďaka za komentár.
Ďakujem vám veľmi pekne. Pravdu povediac nečakala som vôbec také reakcie. Akosi som to brala ako samozrejmosť, že ten V. tam nie je. Už som si myslela, že som niečo prešvihla. Ale asi aj na také diskusie je táto stránka dobrá. Človek sa tu dozvie veľa nových a zujímavých vecí.
Som veľmi rada, že vám ako odborníčke sa páčia moje prezentácie. Už rozmýšľam nad tým, ako vyvodím ženský rod. Použijem tieto prezentácie už iba dva roky, ale budem rada, ak poslúžia aj iným. Ešte raz, srdečná vďaka za komentár.
Pridať komentár
Učiteľ: Eva SobotováViac
Predmet: Slovenský jazyk a literatúra
Ročník: 4. ročník ZŠ
Autor: Eva Sobotová
Typ dokumentu: Učebný materiál
Vytvorené dňa: 08.01.2010 20:19
Formát súboru:
Veľkosť: 607 kB
Jazyk: Slovenčina
História dokumentu
Od tohto autora
Súvisiace dokumenty
Autor nepridal žiadne súvisiace dokumenty.
Podobné dokumenty
Slovenský jazyk a literatúra
4. ročník ZŠ
Ľudmila Sulačeková
Slovenský jazyk a literatúra
4. ročník ZŠ
Ľudmila Sulačeková
Slovenský jazyk a literatúra
4. ročník ZŠ
Renáta Mináriková
Slovenský jazyk a literatúra
4. ročník ZŠ, 5. ročník ZŠ
Mária Mačuhová
Slovenský jazyk a literatúra
4. ročník ZŠ, 5. ročník ZŠ
Mária Mačuhová